Menu Luk

NDS Teknisk Reglement – Pro

Reglementet er gældende fra 3. januar 2019.
Tryk her for at downloade reglementet.

Hvis du har spørgsmål til reglementet, så kan du kontakte Nordic Drift Series på deres facebook-side, eller spørge i forummet.

1.1 Alle serieproducerede modeller.
1.2 Bilen skal være baghjulstrukket (RWD). Forhjulstrukne (FWD) eller Firhjulstrukne (AWD) ombygget til RWD er tilladt.

2.1 Chassis må ikke modificeres imellem forreste monteringspunkt for forbro, og bagerste monteringspunkt for bagbro.

2.2 Kardantunnel må modificeres for at gøre plads til gearkasse.
2.3 Karosseridele må udskiftes til komposit-materialer.
2.4 Bodykits med udragende dele, samt ”Spoilers” er tilladt.
2.5 Originale låseanordninger på for- og bagklap skal afmonteres, og erstattes af anden låsemekaniske, som kan åbnes udefra, uden brug af nøgle eller lign.
2.6.1 Trækkroge, en foran, og en bagpå bilen er obligatorisk.
2.6.2 Begge trækkroge skal være anvist med en pil pegene mod krogen, og være udført i en klar kontrastfarve i forhold til baggrunden.
2.6.3 Trækkrogen, eller monteringspunktet for en træk-strop, må ikke rage længere ud end den forreste eller bagerst kant af henholdsvis for- og bagkofanger.
2.7 Konstruktionen på bilens tårne for og bag må under ingen omstændigheder modificeres. Dog må der bores andre huller i toppen, for f.eks. at benytte et fjederben med anden hul-mønster.
2.8 Bilen skal være udstyret med stelnummer på minimum 8 cifre for identifikation via vognbog. Forefindes det originale stelnummer ikke længere, skal et nyt laves i enten brandvæg eller bur.

3.1 Et 6-punkts bur skal som minimum være monteret i bilen. Bure uden dørbeskyttelse, Bolt-in bure, samt bure hvor stiverne langs A-stolpen går uden om instrumentbordet, er ikke tilladt.
3.1.1 Bur i biler godkendt i 2018 eller tidligere er godkendt for 2019.
3.1.2 Nye biler skal udføre bur i overensstemmelse med DASU’s Reglement 2 afsnit 253.8.3. ”Nascar” udbygning i døre er tilladt.

4.1 Alt brandfarligt materiale såsom isolering og lign. skal fjernes fra kabinen. Originalt instrumentbræt må gerne benyttes.
4.2 Bilen skal være udstyret med 2 styks FIA-godkendte sæder. Dato for godkendelse må være overskredet.
4.3 Bilen skal ligeledes være udstyret med 2 sæt FIA-godkendte seler, minimum 4-punkts. Dato for godkendelse må være overskredet.
4.4 Instrumentering er frit.
4.5 Bilen skal have installeret et fast brandslukningsanlæg på minimum 4kg, godkendt efter FIA Standard 8865-2015/FIA Teknisk liste 16. Dette system skal have mindst 6 dyser placeret i kabinen samt motorrum. (Se DASU 253.7)
4.5.1 Brandslukker skal være monteret i et beslag, som er fæstnet med to bånd, med en form for quick-release låseanordning. (DASU 253.7.2.2)
4.5.2 Dette beslag skal være fastgjort med minimum 2 stk. 6 mm bolte af brudstyrke 8.8 eller højere. Ligeledes skal der bruges skiver ved både bolt og møtrik, hvor diameteren skal være større end hovedet på bolten der benyttes.
4.5.3 Brandslukningssystemet skal kunne aktiveres udefra, og være markeret med klistermærke (Hvid cirkel med rødt ”E”)

5.1 Batteri må flyttes.
5.1.1 Hvis batteri er i kabinen, skal det enten være monteret i en væsketæt beholder, eller være af typen GEL.
5.1.2 Polerne på batteriet skal være afdækket for at undgå kortslutninger.
5.2 En hovedafbryder af godkendt type (6-polet) skal være monteret i bilen, og skal ved aktivering afbryde al strøm på bilen.
5.2.1 Hovedafbryderen skal kunne aktiveres af føreren af bilen, imens føreren sidder fastspændt i bilen.
5.2.2 Hovedafbryderen skal kunne aktiveres udefra, og være markeret med klistermærke (blå trekant med rødt lyn)
5.3 Der skal monteres et rødt LED-lysbånd lige over forruden og bagruden, dette skal være koblet til bilens normale bremselys.
5.3.3 Bilens originale bremselys skal være funktionelt, eller erstattes af røde lygter/LED omkring de orignale lygters placering

6.1 Bilens støddæmpere må udskiftes.
6.2 Bilens fjedre må udskiftes.
6.3 Samtlige dele af hjulophæng må udskiftes.

7.1 Bilen skal som minimum benytte et to-kreds bremsesystem.
7.2 Bremseskiver, -klodser og –kalibre må udskiftes til anden type og/eller dimensioner.
7.3 ABS-bremsesystem må frakobles.

8.1 Frit.
8.2 Motor må ikke rykkes længere tilbage, end at den ikke bryder den lodrette linje, tegnet gennem brandvægen/torpedopladen.
8.3 Benyttelse af Nitrous-Oxide (N2O) er tilladt, såfremt det er monteret efter fabrikantens anvisninger.
8.4 Vand og brændstofslanger/rør må gerne føres igennem førerkabinen såfremt monteringen og sikringen sker i overensstemmelse med DASU’s Reglement 2 afsnit 253.
8.5 Brændstofslanger og eksterne komponenter af brændstofsystemet skal være fastgjort og monteret på en sådan måde at disse ikke vil være i fare for blive utætte
8.6 Benzintank og pumpe skal være adskilt fra kabinen af en væsketæt brandvæg

9.1 Kobling, gearkasse samt bagtøj er frit.
9.2 Dæk der benyttes ved konkurrence skal være E-mærket, og godkendt til gadebrug.
9.2.1 Dæk uden E-mærkning må bruges på forhjulene, dog skal dækkene være udstyret med et dækmønster fra fabrikanten.
9.2.2 Bagdæk der benyttes til konkurrence-brug, skal være nye ved konkurrencens start.

10.1 E-godkendt hjelm.  HANS er ikke et krav, men tilrådes.
10.2 FIA-godkendt køredragt. Dato for godkendelse må være overskredet.
10.3 FIA-godkendte handsker. Dato for godkendelse må være overskredet.
10.4 FIA-godkendte sko. Dato for godkendelse må være overskredet.